środa, 28 marca 2012

Chaos

Znów mam chaos w bani. Przez pisanie pracy mgr przechodzę niemal drugą terapię DDA. Najciekawsze jest to, że wciąż odkrywam coś czego nie było mi dane wydobyć do tej pory. Pewne rzeczy o których wiedziałam a przepadły w pamięci dają o sobie znać.
Generalnie chodzi o to, że moje ADHD owszem jest wrodzone ale nasilenie ADHD to już kwestia nabyta, silnie związana z alkoholizmem w domu w którym się wychowywałam, będąc dzieckiem. Autorzy książek które wertuję wielokrotnie powtarzają, że dzieci w tych domach mogą być nadpobudliwe. I niby to takie oczywiste ale jak człowiek tak totalnie to sobie uświadomi - nie jest to miłe. Może Was dziwi, po co o tym piszę, po co o tym wspominam. Wciąż dążę do tego by żyć szczęśliwie. Wiecie, że w Polsce żyję 40% DDA? Wśród dorosłego społeczeństwa? Część wypiera dzieciństwo, inna walczy a nieliczni próbują COŚ z tym robić. Balast jaki mi ciąży wciąż mnie prześladuje i choć bardzo chcę - zdaję sobie sprawę - że ciążyć będzie cale moje życie. Nie zdawałam jednak sobie sprawy, jaki wymiar ma bycie DDA. Ilu ludzi to spotyka i jakie dramaty na nich ciążą... Sprawa nie jest tak błaha jak się wydaję. Bycie dzieckiem alkoholika to brzemię niemal tak ciężkie jak bycie alkoholikiem i zatruwanie życie wszystkich wkoło. Teraz rozumiem dlaczego mówi się o tym, że alkohol to trucizna. Ja dodam od siebie, że alkoholizm to choroba zakaźna i w zasadzie nieuleczalna, bo cierpią wszyscy dookoła, w pobliżu i przez kolejne pokolenia.
Mam bardzo rygorystyczne podejście. Nie jestem w stanie pomagać alkoholikom i jego rodzinom. Uważam, że człowieka który zaczyna pić należy zostawić samego sobie, konsekwentnie. Żadnego pomagania, zacierania śladów, ukrywania i chowania głowy w piasek a także udawania, że problemu nie ma. Nie wyobrażam sobie życia w takim kłamstwie. Choć u mnie w domu było przejebane, nigdy Mama nie wmawiała mi, że tatuś jest dobry i choruje czasami. Sama jej mówiłam że tatuś jest zły i żeby go zostawiła! Miałam 3-5 lat. Przed dziećmi nie da się niczego ukryć. Nie potrafię zrozumieć jak można żyć z kimś, drzeć koty i wmawiać wszystkim dookoła, ze to dla dobra dzieci. Dla mnie rozwód moich rodziców był jednym z najwspanialszych momentów w dzieciństwie. Nigdy nie zapomnę powrotu do domu ze szkoły w spokoju, bez strachu. Nie da się samemu sobie pomóc. Wypieranie, odreagowywanie i samotna walka z demonami przeszłości nie da zamierzonych efektów. Można się zarzynać i flaki wypruwać. Problem nie zniknie. Nie da się wymazać przeszłości. I nie ma co ulegać złudzeniu, że nawet jeśli stawimy czoła temu wszystkiemu to wszystko się zmieni jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Takie rzeczy dzieją w bajkach.
Jestem przewrażliwiona, mam uprzedzenia i nie jestem w stanie jakkolwiek funkcjonować mając w pobliżu alkoholika pijącego. Działa to na mnie jak płachta na byka. Nie mam też zamiaru uzdrawiać i uświadamiać wszystkich ludzi z tym problemem. Tylko szkoda mi dzieci które żyją w miejscach tak zatrutych i nie można do nich dotrzeć i im pomóc... Pomoc jaką powinny otrzymać jest nierealna...

6 komentarzy:

  1. Skąd ja to znam...Niestety moi rodzice wciąż "są" razem. Nie wiem dla jakiego dobra.

    To uczucie w środku zostanie chyba już na zawsze ;/

    Trzymaj się.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie najgorsze, że to "zaraza" pokoleniowa. Nie toleruję alkoholików, nie współczuję im i uważam, że sami są sobie winni, nie toleruję picia (takiego do utraty kontroli, chyba nawet takiego kiedy to za bardzo szumi w głowie i już człowiek zaczyna pieprzyć trzy po trzy). W moim domu się nie pije, chłop kompletnie bezalkoholowy podobnie jak i ja. Boję się dorastania mojego syna, bo prędzej czy później będzie chciał alkoholu spróbować jak ja na to zareaguję nie wiem, mam nadzieję, że nie histerycznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odniosę się tylko do ostatniego akapitu o dzieciach, reszta jest dla mnie niezrozumiała - baby potrafią być takie bezwolne, uparte i tylko narażają dziecko na problemy trwając w gehennie. Brak jest pomocy dla tych dzieciaków, nie mają wzorców, nie mają dokąd uciec i w przyszłości powielają schematy wyniesione z domu - nie wszystkie ale znaczny procent. Koło się zamyka i mamy koszmar od początku dla nowego pokolenia... Smutne i przerażające, zwłaszcza biorąc pod uwagę ilości "wypadków" pobicia, pokaleczenia, maltretowania etc małych dzieci - niewinnych niczemu i nie potrafiących się bronić. I pomoc zwykle pojawia się po tragedii :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Aniu czytam i się zastanawiam, ale myślę że roisz dobrze bo pisząc o tym próbujesz sobie pomóc, to dobra terapia, tak myślę nie znam się na tym.
    Ale myślę że mogłabyś zmienić opis o sobie bo nie przyszła Mama tylko już Matka.
    Pozdrawiam i całuję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czasem mam wrażenie, że możemy pomrzeć, nie odkrywszy wszystkiego...Najlepsza terapia nigdy się nie kończy chyba.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie też rozstanie moich rodziców to jeden z najcudowniejszych chwil w moim życiu. Wiem jakie to uczucie wracać ze szkoły zastanawiając się czy ojciec już zaczął pić czy dopiero zacznie. Ten wstyd...
    Rozumiem.

    OdpowiedzUsuń